Chrapanie powodowane jest przez wibracje języczka i podniebienia miękkiego podczas wdechu i najczęściej występuje podczas snu.

Chrapanie, chociaż uciążliwe, samo w sobie nie zagraża życiu, jednak jest wskazówką słabej kondycji oddechowej chrapiącego i może wskazywać, że cierpi on na inne schorzenia, np.  niebezpieczny bezdech senny.

Jakie są przyczyny chrapania?

Przyczyny wywołujące chrapanie podzielić można na dwie większe kategorie: przyczyny fizjologiczne i te związane ze stylem życia.

Aby rozwiązać problem chrapania wywołany przyczynami fizjologicznymi, do których zaliczamy m.in. skrzywioną przegrodę nosową, powiększone migdałki czy inne nieprawidłowości w budowie dróg oddechowych, niezbędna jest konsultacja z lekarzem i najczęściej odpowiedni zabieg korygujący.  

Natomiast do czynników związanych z trybem życia, które mogą wywoływać chrapanie czy obturacyjny bezdech senny, zaliczamy m.in:

  • przejadanie się / jedzenie przetworzonej żywności,
  • spożywanie alkoholu,
  • stres,
  • nadmierne mówienie, ziewanie, wzdychanie, itp.,
  • brak aktywności fizycznej,
  • przebywanie / życie w dusznych, gorących, niewietrzonych pomieszczeniach,
  • inne czynniki, które składają się na i utrwalają słabą kondycję oddechową.

Chrapanie może też towarzyszyć chorobom, które nie są spowodowane dysfunkcjami fizjologicznymi, np. alergii czy astmie.

Warto też wskazać różnicę pomiędzy chrapaniem przez nos i chrapaniem przez usta. Chociaż oba przypadki mogą być równie dokuczliwe dla osób, które śpią z chrapiącym, to zazwyczaj jego drugi rodzaj, tj. chrapanie przez usta, jest oznaką poważniejszych schorzeń i powinno skłonić do niezwłocznego podjęcia kroków, które pozwolą zminimalizować lub pozbyć się problemu.

Jak pozbyć się problemu chrapania?

Chrapanie powoduje, że budzimy się zmęczeni i niewyspani. Aby budzić się bardziej wypoczętym:

  1. wprowadź zmiany do swojego stylu życia: nie jedz dużo przed snem, nie spożywaj alkoholu, wywietrz sypialnię, wprowadź aktywność fizyczną do swojego stylu życia,
  2. przede wszystkim na stałe przestaw się na oddychanie nosem! (jeśli masz z tym problemy wypróbuj ćwiczenie)

Oddychając nosem zachowujesz poprawne wzorce oddechowe oraz oczyszczacz, nawilżasz i ogrzewasz powietrze, którym oddychasz. Ponadto, dostarczasz do organizmu produkowany w zatokach tlenku azotu (NO) oraz redukujesz ilość wydychanego dwutlenku węgla (CO2) – oba te gazy przyczyniają się do efektywniejszej wymiany gazowej między płucami a układem krwionośnym oraz lepszemu przenikaniu tlenu z krwi do tkanek i komórek – dzięki czemu efektywniej dotleniasz swój organizm.

Aby skutecznie pokonać problem chrapania, w przypadku kiedy nie jest on wywołany problemami fizjologicznymi, należy skorygować aktualne wzorce oddechowe. Można to osiągnąć z pomocą regularnego stosowania kilku prostych ćwiczeń oddechowych oferowanych przez Metodę Butejki, które pozwalają zwiększyć formę oddechową i utrwalić poprawne wzorce.

Jak sprawdzić w jakiej jestem kondycji oddechowej?

  1. Mierząc swoją pauzę kontrolą, która jest wyznacznikiem Twojej formy oddechowej -> instrukcje na dole strony
  2. Konsultując się z instruktorem metody Butejko, który pomoże ustalić aktualny wymiar problemu oraz zaproponuje odpowiednie ćwiczenia, dostosowane do stanu zdrowia klienta.

Ćwiczenia składające się na metodę Butejko, skupiają się wokół redukcji średniej objętości oddechowej i są stosowane jako naturalna, niefarmakologiczna metoda leczenia astmy, alergii czy właśnie chrapania.

Jeśli masz wątpliwości czy Metoda Butejko może pomóc również Tobie, zapraszam do kontaktu. Chętnie odpowiem na wszelkie pytania.