Rosyjski lekarz, Konstantyn Butejko, opracował swoją metodę w latach 50. XX wieku obserwując oddech swoich pacjentów. Dr Butejko zauważył, że mi bardziej byli chorzy, tym cięższy stawał się ich oddech. W związku z tym, zaczął zadawać sobie pytanie: czy to stan ich zdrowia pogarszał jakość ich oddechu? Czy może to niewłaściwy oddech był przyczyną, przez którą stawali się coraz bardziej chorzy?

Dzięki swoim obserwacjom i eksperymentom, za pomocą kilku opracowanych przez siebie ćwiczeń oddechowych, dr Butejko był w stanie wyleczyć własne nadciśnienie oraz powiązał choroby takie jak astma z hiperwentylacją i potrafił je skutecznie leczyć.

Normalna objętność oddechowa zdrowego, dorosłego człowieka to ok. 6 litrów powietrza na minutę . W przypadku osób chorych na astmę, ta ilość może wzrosnąć do 9-ciu czy nawet 15-tu litrów na minutę. Nadmierne oddychanie, a zwłaszcza oddychanie przez usta potęgujące ten efekt, przebiega wg. poniższego schematu:

schemat hiperwentylacji / ataku astmy

Hiperwentylacja czy nadmierne oddychanie przez usta niesie ze sobą szereg negatwynych konsekwencji:

  • powietrze nie jest nawilżone, wysusza drogi oddechowe,
  • powietrze nie jest ogrzane,
  • powietrze nie jest oczyszczone z bakterii i innych zanieczyszczeń.
  • bieżemy zbędnie większe oddechy niż w przypadku oddychania nosowego,
  • wydychamy zbyt dużą ilość dwutlenku węgla (CO2), przez co zmienia się PH naszej krwi i mniejsza ilość tlenu (O2) jest w stanie przeniknąć z płuc do krwi oraz z krwi do tkanek i organów,
  • nie wdychamy do płuc tlenku azotu (NO) produkowanego w zatokach przynosowych, który rozszerza drogi oddechowe, poprawia perfuzję płuc i ma efekt bakteriostatyczny.

Podrażnione drogi oddechowe są jeszcze bardziej narażone na infekcje, produkowana jest większa ilość śluzu, która pogarsza tylko stan astmy czy niedrożności nosa i efekt błędnego koła jest potęgowany.

Metoda Butejko normalizuje ilość powietrza którym oddychamy, skupiając się na zrelaksowanym, delikatnym i bezgłośnym oddechu przez nos. Dzięki temu jest w stanie nie tylko pomóc osobom cierpiącym na choroby takie jak astma, alergie, katar sienny czy całoroczny, nieżyt nosa, chrapanie czy obstrukcyjny bezdech senny, ale również skutecznie zredukować stany lękowe/paniki czy poziom stresu, wesprzeć praktykę medytacji czy trening uważności / mindfulness.

Jeśli już teraz chcesz wypróbować jedno z ćwiczeń i poczuć jego efekty w mniej niż 5 minut, przejdź do zakładki ćwiczenia oddechowe.

Jeśli jesteś zainteresowany kursem metody lub masz dodatkowe pytania, zapraszam do kontaktu.